Lego

René van de Vondervoort

René van de Vondervoort

Technisch commercieel adviseur

Contact opnemen

Enkele voorbeelden van interactieve opstellingen in Lego House.

Robotics
 
In het Lego House worden kinderen op een laagdrempelige manier in aanraking gebracht met techniek. In het “Robolab” kunnen 15 bezoekers tegelijkertijd via een interactief scherm hun eigen robot programmeren aan de hand van ‘programmeerstenen’ die je in een bepaalde volgorde sleept op je scherm. De robot rijdt op een tafel waar een grote projectie op zichtbaar is. Deze projectie verandert aan de hand van de commando’s die uitgevoerd worden door de bezoekers. Zo kunnen de bezoekers het ‘ijs’ laten smelten op de tafel, of het ‘water’ bevriezen.  

Voor dit onderdeel heeft Mansveld de projectoren, computers en spelservers geleverd, de geluidsinstallatie aangelegd, de schermen geïnstalleerd en de ruimte verlicht. De grote uitdaging was om de technische elementen aan elkaar te koppelen. De robots zijn draadloos  verbonden aan de positionerings- en aansturingstechniek.
 

City Architect

Als je bij City Architect komt in het Lego House, zie je een aantal grote platte tafels met vierkante uitsparingen, waar precies een lego tegel van 6x6 in past. Bezoekers kunnen in de lego bakken om de tafels heen zelf een plaatje met een lego gebouw erop maken. Ze kunnen een park, woonhuis, kantoor of winkel bouwen die allemaal op een verschillende kleur tegel gebouwd worden.

Als het tegeltje door de bezoeker geplaatst wordt op de plattegrond, wordt onder de tafel door het semi-transparante glas via camera’s geregistreerd welke kleur er aan de tafel toegevoegd wordt. Als de tegel wordt neergezet ziet de bezoeker een bijpassende animatie op de tafel geprojecteerd en worden er geluidseffecten afgespeeld. De projectoren boven de tafel laten de ‘inwoners’ van de lego stad rondlopen op de tafel. De ‘inwoners’ hebben ook een behoefte aan variëteit in de stad. Als er haast geen parken op de plattegrond staan, zie je een grote ophoping van lego karakters op deze plekken.

Voor Mansveld AVC zit de uitdaging bij dit project in de koppeling van de techniek. Voor dit project zijn de geluidsinstallatie, de projectoren en de registratiecamera onder de tafel verbonden aan de computers die de animaties en lego inwoners simuleren. 

Storylab 
 
In de Story Studio kunnen bezoekers in tweetallen achter een van de 18 stop motion stations zitten. De bedoeling is om een stop-motion film van ongeveer 30 seconden te maken. Elke cabine is voorzien van een tafereel en drie camera’s: links, midden en rechts. Op het display voor je zie je de drie camera-hoeken en krijg je de opdracht om een lopend verhaal met Lego karakters en accessoires te maken. Hoe je dat doet, is aan de bezoeker zelf. 

Voor dit onderdeel heeft Mansveld AVC de camera’s, computers , touchscreens verlichting en besturing geïnstalleerd. In dezelfde ruimte hangen schermen waar gemaakte stop motions afspelen om de bezoekers te inspireren. Deze schermen zijn ook verzorgd door AVC.

Dynamic City

In het Lego House staan in het atrium een aantal enorme Lego scenario’s voorzien van licht en geluid. Bezoekers kunnen om de opstellingen heenlopen en leuke details en interactieve elementen ontdekken. 

Voor de lego stad heeft AVC de geluidsinstallatie gerealiseerd en gekoppeld aan de opstelling. Omdat de gebouwen voorzien zijn van nachtlicht en andere lichteffecten is er in het atrium een tijdschakeling gemaakt voor de lichten. Er wordt als het ware een dag en nachtcyclus gesimuleerd voor de Lego steden.

Jouw collectie

Door heel Lego House heen, zie je punten waar je je polsbandje, die je bij de ingang als entreebewijs om krijgt, kunt scannen. Alles wat je vervolgens via de interactieve “Capture stations” doet, wordt toegevoegd aan jouw virtuele collectie en is na je bezoek via de site van Lego House te downloaden.

Bij de grote lego Fishtank kun je bijvoorbeeld je eigen vis van lego ontwerpen. Om hem in het aquarium mee te laten zwemmen, kun je bij de interactieve Fish Capture Stations  je bandje scannen en je visje laten scannen. Er wordt automatisch een foto gemaakt van jouw ontwerp en even later zie je jouw vis in het virtuele aquarium zwemmen.

In de kelder vind je het lego archief. Alle dozen die zijn uitgekomen, zijn gedigitaliseerd en te bekijken. Als je je bandje aan de reader in de History Table scant, kun je Lego dozen aan jouw persoonlijke virtuele collectie toevoegen. 

Op deze manier kun je al jouw activiteiten opslaan en vastleggen om later terug te kijken.  

Het proces
Het concept voor de bouw en installatiewerkzaamheden zijn uitgewerkt samen met de designgroep van LEGO, die startte met een zogenaamde “design assist phase”, waarin het conceptontwerp verder uitgewerkt wordt tot een definitief ontwerp. 

Proefnemingen
In de Design Assist fase bouwde de projectgroep mockups en testopstellingen om van de onderdelen de technische haalbaarheid te testen. De uitvoering van deze werkzaamheden gebeurde in Nederland.

Communicatietechniek | ICT

Met de IT afdeling van LEGO werd de invulling van de netwerk hard- en software afgestemd, zodat deze afdeling suppport kan geven gedurende de exploitatie fase na de officiële oplevering.

Duurzaamheid

Alle theater en decoratieve verlichting zijn in LED uitgevoerd.

Onderhoud 

Naast de realisatie van de installaties zijn de gebruikers opgeleid om de apparatuur te kunnen bedienen en is de technische dienst getraind voor het geval er storingen voordoen. 
De garantieafhandeling, service, preventieve onderhoud en gegarandeerde reactietijden zijn vastgelegd in een Service Level Agreement (SLA). 

CLMS

Ook in het Lego House is het Control Logging Management System (CLMS) van Mansveld toegepast.

Hiermee is het onder andere mogelijk om alle AV en interactives via een touchscreen, met druk op één enkele knop centraal in- en uit te laten schakelen.
Ook is de status van alle apparatuur in één oogopslag te zien en worden meldingen weergegeven in geval van storingen.

Alle content van de toegepaste Brightsign spelers kan door Lego zelf worden aangepast door toepassing van SigncastFeeds content management software.